Het plannen van een reddingsmissie, zoals de zoektocht die nu plaatsvindt naar de vermiste onderzeeër Titan die een groep van vijf mensen naar het wrak van de Titanic moest brengen, zou normaal gesproken minstens een jaar in beslag nemen, aldus een expert.

Michael Harris, die meerdere diepzeereizen heeft gemaakt en heeft samengewerkt met een van de passagiers van de vermiste onderzeeër, zei tegen Sky News dat zo’n reddingsmissie niet snel op poten gezet kan worden. “Het is niet iets wat je in 48 uur organiseert, dat kost meestal een jaar tot anderhalf jaar.”

“Je hebt de juiste apparatuur nodig, die moeilijk te krijgen is, en dan is het ook nog maar de vraag of je daarmee dicht genoeg bij de diepte van de Titanic kan komen om te kunnen starten met zoeken – als de onderzeeër zich daar überhaupt bevindt”, zegt Harris. 

De passagiers aan boord van de Titan kunnen alleen niet meer zo lang wachten, omdat de zuurstof in de boot langzaam opraakt. De submersible van het Amerikaanse bedrijf OceanGate Expeditions verloor zondag na ongeveer twee uur het contact met zijn moederschip.

Het is niet duidelijk of de boot nog intact is en of de vijf passagiers aan boord nog in leven zijn. Reddingswerkers doen daarom hun uiterste best om ze snel te bereiken, want de Amerikaanse kustwacht schat dat de zuurstof aan boord donderdagmiddag waarschijnlijk op zal zijn.

Zelfs als de duikboot wordt gevonden, zal elke reddingspoging naar verwachting moeilijk worden. De boot moet namelijk naar de oppervlakte worden gehaald en volgens experts zal  er waarschijnlijk maar één kans zijn om dat te doen.

Als de onderzeeër zich op de diepte van het wrak van de Titanic bevindt, zal de reddingspoging nog uitdagender zijn. De Titanic ligt ongeveer 4000 meter onder de zeespiegel. Op die diepte zijn er nog nooit eerder reddingsoperaties uitgevoerd.  

Het luik van de onderzeeër is daarnaast van buitenaf dicht gemaakt met 17 schroeven en er is geen andere exit. Dit maakt de reddingsoperatie extra complex en tijdrovend. 

OceanGate-topman voor vertrek al ongerust over duiktocht

De CEO van het bedrijf dat de onderzeeër heeft ontwikkeld, Stockton Rush, erkende vorig jaar dat hij bang was om vast komen te zitten tijdens een duiktocht. Rush is een van de vijf inzittenden in de vermiste onderzeeër. Hij sprak in een interview over de risico's voor zijn kleine onderzeeër Titan, aldus The Washington Post.

"Ik ben vooral bezorgd over dingen die verhinderen dat we weer naar de oppervlakte kunnen varen", zei Rush. Hij legde uit dat het kleine vaartuig onder water verstrikt kan raken, bijvoorbeeld in visnetten. "Als je iets ziet hangen, vaar er niet onderdoor. Als er een net hangt, blijf uit de buurt."

Hoewel Rush openlijk sprak over zijn zorgen, vond hij ook belangrijk de risico's te relativeren. "Als je alleen veiligheid wil, moet je niet uit bed komen", zei hij destijds. "Stap niet in je auto. Doe helemaal niets meer. Op enig punt ga je risico's nemen. En die risico's moet je tegenover de voordelen zetten."

Nog onduidelijk wat herkomst van klopgeluiden is

Woensdag zijn er tijdens de zoektocht naar de mini-onderzeeër mysterieuze geluiden waargenomen in het gebied waar de onderzeeër van de radar verdween. De geluiden zijn opgepikt door sonarboeien en worden omschreven als gebonk.

"We weten niet wat voor geluid het is, als ik eerlijk moet zijn", erkende een kustwachtofficier op een persconferentie. "We gaan nieuwe onderwaterrobots inzetten, die moeten woensdag arriveren. Dan hopen we te kunnen gaan zoeken in de gebieden waar geluiden zijn waargenomen."

Een expert beklemtoonde op de persconferentie dat het erg lastig is om de geluiden te identificeren. Gegevens zijn naar de Amerikaanse marine gestuurd voor analyse.

LEES OOK: De fabrikant van de onderzeeër die toeristen naar de Titanic bracht, zei dat het ontwerp zo innovatief is, dat het buiten de reguliere industriestandaard valt